Met Evie wordt e-health veel efficiënter

Het Huisartsenteam bestaat uit 21 huisartsenpraktijken in West-Brabant, die kennis, ervaring en kracht bundelen. Hun doel is om samen de beste zorg op de juiste plek te leveren. Naast huisartsenzorg bieden ze ook zorg aan kwetsbare ouderen, mensen met psychische klachten, mensen die willen stoppen met roken en aan mensen met een langdurige ziekte. Sinds vorig jaar werken ze met Evie. Ingrid Romme (programmamanager GGZ) en Christel Kronenberg (POH-GGZ) vertellen hoe dat bevalt en wat de meerwaarde van Evie voor Het Huisartsenteam is.

Christel: “We bieden al ongeveer zeven jaar e-health aan. Dat deden we eerst direct via Minddistrict en vorig jaar stapten we over op Evie. Omdat Minddistrict is geïntegreerd in het Evie platform, ging de overgang heel gemakkelijk. Wat wel veranderde was alles daar omheen: de extra service, helpdesk en scholing bijvoorbeeld. Collega’s die Evie nog niet kennen kunnen gebruikmaken van de online scholingen. Daardoor kunnen ze direct aan de slag met e-health. Eind vorig jaar volgden we ook een offline training over het motiveren van professionals om Evie in de praktijk in te zetten. Zo houden we de kennis van onze professionals op gebied van e-health heel gemakkelijk up to date en we zorgen ervoor dat zoveel mogelijk collega’s het inzetten.”

Christel Kronenberg

“Daarnaast heeft de helpdesk van Evie ook grote voordelen voor ons”, vervolgt Ingrid. “Voorheen verzamelde het secretariaat de vragen die ze zelf niet konden beantwoorden. Vervolgens stelden ze die aan Minddistrict. Nu hebben de gebruikers (artsen, professionals en patiënten) zelf rechtstreeks contact met Evie als ze vragen hebben. Dat is een stuk efficiënter.”

Evie staat dichtbij de praktijk

Christel en Ingrid zijn het erover eens dat Evie dichtbij de praktijk staat. De trainingen worden niet door iemand gegeven die vooral technische kennis van het systeem heeft, maar door een POH. Die weet precies waar je in de praktijk tegenaan loopt. En dat maakt het makkelijker om met de gebruikers van Evie mee te denken. De professionals bij Het Huisartsenteam zijn dus tevreden, maar hoe denken de patiënten erover?

Christel: “Bijna iedereen is enthousiast. Er zijn maar weinig mensen die niet met Evie kunnen of willen werken. Onze patiënten merken ook dat ze met e-health veel sneller stappen kunnen zetten in hun mentale gezondheid. En dat kan op een manier die bij hen én bij hun POH past. In overleg met de patiënt kies ik er zelf meestal voor dat Evie mij een seintje geeft als iemand een hoofdstuk in een zelfhulpmodule heeft afgerond. Ik geef dan online feedback en vervolgens kan de patiënt verder met het volgende hoofdstuk. Als POH-GGZ heb ik helaas beperkte tijd per patiënt beschikbaar, maar door e-health kunnen we die tijd heel efficiënt inzetten. En daar is iedereen bij gebaat.”

E-health als preventieve tool

In een tijd waarin we te maken hebben met stijgende zorgkosten en uitgaan van positieve gezondheid en eigen regie is preventie een onmisbaar onderdeel van de zorg. Daarin voorziet Evie met de zelfhulpmodules.

Ingrid Romme

“De inhoud sluit goed aan op de praktijk”, zegt Ingrid. “Dat is dus al goed voor elkaar. Nu is het aan ons om de modules nóg beter vindbaar te maken, zodat nog meer mensen profijt hebben van e-health. De stappen die wij daarvoor zetten is het verbeteren van onze website en de integratie van Evie met de app ‘Uw Zorg online’ van Pharmeon. Zo kunnen patiënten in de app (die ze toch al hebben) ook terecht voor de modules van Evie. En dat maakt e-health nog laagdrempeliger voor onze patiënten. Overigens hoeven we daar zelf niets voor te regelen. Evie is ook wat dat betreft heel proactief: wij maakten de wens van integratie kenbaar en zij doen de rest.”

Samenwerking in de keten

Ook de samenwerking in de keten wordt een stuk eenvoudiger met Evie, zeker nu steeds meer partijen bij Evie aangesloten zijn. De patiënt kan gemakkelijk overstappen naar een andere professional en aan de modules blijven werken. En hij of zij hoeft daarbij niet alle gegevens opnieuw in te vullen, want die zijn al bekend.

Of er nog verbeterpunten voor Evie zijn? Ingrid en Christel moeten er lang over nadenken. Maar ze hebben nog wel een tip voor Evie: maak het beter beschikbaar voor anderstaligen. Evie heeft een aantal Engelse en Duitse modules, maar er is ook vraag naar door mensen die Pools, Oekraïens of Arabisch spreken. Met modules in meer talen kunnen ook zij aan de slag met e-health.

Dat Het Huisartsenteam enthousiast is mag duidelijk zijn. Christel: “Ik had een stagiaire die vertelde dat haar medestudenten niet onverdeeld positief waren over e-health. Dat verbaasde ons allebei. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze dan een verkeerd beeld hebben van de meerwaarde van e-health in de praktijk. Of dat ze het verkeerde systeem hebben.”